Yeni Bir Dünyanın İnşası: Rusya'da Konstrüktivizm , Almanya'da Bauhaus(1913-1920-1930 yılları

Yeni Bir Dünyanın İnşası: Rusya'da Konstrüktivizm , Almanya'da Bauhaus(1913-1920-1930 yılları)





1920'li  yıllarda Rusya'da  konstrüktivizm akımı , Almanya'da ise Bauhaus Okulu bünyesinde üretilen yapıtları karşılaştırdığımızda, farklı koşullarda üretilmiş olsalar da üretim süreçleri malzemeleri ve geometrik biçimsellikleri açısından ortak noktalar bulmak söz konusudur.

Bauhaus ve Rus Konstrüktivizm için sanatsal dışa vurum yerine zihinsel tasarım süreçlerini ifade eden konstüksiyondur.Buhaus işçi konseyiyle küçük bir kesime lüks üretmek yerine geniş bir kesime kullanışlı yaşam alanı üretebilme düşüncesi üzerine kurulmuştur.


Rus Konstrüktivizm ne kadar maleviç( biçimsel sadelik) ve Picasso'nun kolay sisteminden beslense de özünde biçimi belirleyen işlevdir düşüncesiyle şekillenmiştir.

Rus Konstrüktivizmi: Bu akım soyut estetik hareketi olarak doğmamış, toplumu fiziksel ve entelektüel gereksinimlerinin sanatla giderebileceği düşüncesiyle doğmuştur.Sanatçıyı bir tür toplum mühendisi ya da yaratıcı tasarımcı olarak görmüşlerdir.bu dönemde güzel sanatların yerini uygulamalı sanatlar almıştırRus Konstrüktivistlerin önde gelen sanatçıları "Vladimir Tatlin, Aleksandr Rodçenko,El Lissitzky" gibi kişiler sanat öğretilerini yaymak için yeni kurulan okullarda ve ötölyelerde çalışmış bir yandan üniforma tasarımları, mobilya üretimim gibi birçok alanda çalışmışlardır.Gençlere yalnızca sanat eğitimi değil ideolojik eğitim de vermilerdir.

Vladimir Tatlin Rus Konstrüktivizminin görsel bir ideoloji olarak şekillenmesinde gündeme gelen ilk sanatçıdır.Köşe rölyeflerini üreten, ahsapi metal, tel, kağıt, karton, tutkal gibi malzemeler kullandığı bu düzenlemelerinde geleneksel resim yada heykelle olan ilişkilerini terk etmiştir.Tatlin'in malzemeye yönelik olan ilgisini kendine özgü özelliklerinin, bir nesnenin endüstriyel ürün gibi imal edilmişliğini görünür kılması "faktura" olarak adlandırılır.


Konstükrivistler yaratma değil inşa etme, sanatsal değil toplumsal , kişisel değil toplumsal üslubu benimsemişlerdir.

Rus Konstükrivistleri, temel bir gereklilik olarak görülen çeşitli propaganda biçimleri kullanmışlardır,El Lissitzyk'nin gerçekleştirdiği afişlerin neredeyse hepsi dönemin izleyicileri için açık anlamlar ifade eden örtük propaganda boyutu taşır.Rodçenkoda bu şekilde afişler tasarlamıştır.
Geleceği kurmak idealiyle açılan Bauhaus Okulu'da estetik amaçlardan çok toplumsal amaçlara yönelmiş yapılar kurmuşlarıdr.Okulun kurucusu yapı evi adını verdiği Bauhaus'u atölye-okul olarak tasarlamıştır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İSMAİL TUNALI TASARIM FELSEFESİ

Osmanlı Mimarisinin Yapısı ve Özellikleri

Avrupa'da Gotik Rönesans ve Barok Mimarilerinin Karşılaştırılması