Mimarlığın Öyküsü-Sağlamlık\ LM Roth

Mimarlığın Öyküsü-Sağlamlık\ LM  Roth

Stürüktür  bir yapıyı ayakta tutan sisteme denir.Şuanki zamanda  bir yapıya baktığımızda en görünür kısmı onu ayakta tutan veya stürüktür kısmıdır.Bu mimarların yaptığı yapının yerçekimine meydan okur gibi tasarlanmasını sağlıyor.Yerçekimi  fikriyle ve nesneler üzerindeki  etkisini gördüğümüz bir ortamda yaşıyoruz, bu yüzden bazı yapıların yerçekimine meydan okur gibi durması bizi etkiliyor.

Dikme ve Lento

Binalarda kapı-pencere gibi boşlukların üzerine , duvarın tekrar etmesi istendiğinde; boşluk üzerine yapılan elamana lento denir.Bu amaçla hazırlanan kalıba lento kalıbı denir.Strüktür taş, tuğla, kerpiç, balçık, cam, blok yada başka malzemeden yapılan duvar ile başlar.Duvarlarla çevrili bir odada ışık ve de görüş olmayacagı için bu duvarın açılması gerekiyor.Kirişlerde basınç ve germe gerilme sistemi etkindir.Bunlar için belli düzenler vardır bunlar; dorik düzeni, iyon düzeni, korent düzeni ve karma düzenidir.

Çerçeveler

Dikme ve lentoların üç boyutlu yayılmış halidir. Perçinli çelik elemandan çelik çerçeve ya da çivilenmiş keresteden Kuzey Amerika'da ev yapımında kullanılan balon çerceve yapılmaktadır.

Kemer

Bir açıklık için bulunmuş seçenektir.Lento gibi kemerde taştan yapılabilir.Kemerlerin lentodan iki büyük avantajı vardır.Birincisi kagir kemer birçok küçük parçadan kıskı şeklinde kemer taşlardan oluşur.Böylece büyük taş bloklarla uğraşmadan kusuru olmayan büyük bir  taş bulunmak zorunluluğu ortadan kalkar.İkincisi kemer fiziksel özellikler taş bir lentoya göre çok daha büyük açıklıklar geçer.

Tonoz

Kemerlerden inşa edilen ve kemerin mekanda ötelenmesiyle oluşan şeklidir.Kemer ötelenirse meydana gelen şekildir, beşik kemer durumunda meydana gelen tonoza beşik tonoz yada tünel tonoz denir.

Kubbe

Merkezi etrafında 3 boyutta döndürülen bir kemer kubbe oluşturur.

Kafes Kirişler

Romalilar , ondokuzuncu ve yirminci yüzyıllarda büyük yapıların temel öğesi oldugunu kanıtlayan bir başka strüktürel tip te kullandılar.Geleneksel kafes kirişi üçgen şekiller ya da hücreler şeklide düzenlenmiş ahşaplardan yapılıyordu. Şekli sebebiyle üçgen bir kenarı değişmeden formu  bozulamayacagı için bu yapıyı sağlamlaştırıyor.

Uzay Kafesi ve Geodezik Kubbeler

Dikme ve lentoda yada kemerde olduğu gibi. kafes kirişi de, yeni bir srüktür tipi oluşturmak üzere üç boyutta uzatılabilir. Üç boyutta uzatılan kafes kirişi, yaygın olarak ancak 1945 te kullanılmaya başlanan görece yeni bir stürüktüre , bir uzay kafesine dönüşür.Düzlemsel ya da düz kafes kirişi gibi oda önemli açıklıkları aşabilir.Kafes kirişide 3 boyutta kavislendirilerek geodezik kubbe oluşturabilir.Kafes kirişi gibi buda kolay şekil alabilen çelik yapıdadır.

Kabuklar

Tipik olarak betondan yapılan kabuklar çok ağır , kalın veya hafif , ince yapıda olabilirler.Kabukların kenarları içsel gerilim  ve bozulmalara maruzdur bunu önlemek için kenarları boyunca büyük kirişler kullanılır.

Asma Strüktür

İlkel toplumlar eski zamanlardan beri asma köprüler için dalları ve ipleri kullanmıştır, zamanla teknolojiyle  birlikte bu ipler yerine demir zincirler ve çelik tel kablolara bıraktılar. Asılı kabllo zincir eğrisi olarak adalndırılan bir eğridir ve bütün formuyla gergin olduğu için ideal bir strüktür forma sahiptir.

Zar (Çadır) ve şişirilmiş Strüktürler

Çadır yere sabitlenmiş kenetlere ( çadırın uçmasını engellemek için) kadar uzanan bir kablolar şebekesini taşıyan  direklerle taşınıyor.Şişiirlmiş strüktür ise dokuma ipleri örme ve plastiğin biçimlendirilmesi ile ortaya çıkmıştır.Genellikle strüktür zemine gömülmüş tek bir zara sahiptir ve strüktürün içindeki hava, strüktürü şişiren fanlar tarafından gerekli basınçta tutulur.


Teknoloji ve Risk

Yeni bir teknoloji geldiğinde onu kullanmak için duyulan istek tutkumuzun bir parçası gibi gözüküyor.Yeni işlem ve malzemelerin getirdiği riskde strüktürde kullanıldığında fark edilir.Bunun örneklerini Yunanlı mimarların yaşadıklarında görebiliriz.

Kültürel Bir İfade Olarak Strüktür

Strüktürler yeni bir çerçeve ya da kılıf yaratmaktan fazlasıdır.Seçilen herşeyin biraraya gelişleri kültürün tarihle ilişkisine sahip olduğu bakış açısının parçasıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İSMAİL TUNALI TASARIM FELSEFESİ

Osmanlı Mimarisinin Yapısı ve Özellikleri

Avrupa'da Gotik Rönesans ve Barok Mimarilerinin Karşılaştırılması