MİMARİDE GÜNIŞIĞI

Gün ışığı gün içinde sürekli olarak değişir. Fakat mimarın kullandığı diğer öğeler sabit kalır.
Mimarın görevi yapının tek parçasını bile oluşturmadan malzemesini olan ışığında yerini belirlemeli ve sağlıklı kullanım sağlamalıdır.
Işık mimarın ücret ödemediği malzemesidir. Tek kontrol edemediği malzemesi gün ışığıdır.
Mimarı yaşantıda ışık önemlidir. Aynı oda ve aynı duvardaki farklı durumlar farklı izlenimler verir.
Bu farklı durumları mekana göre iyi kontrol etmek gerekmektedir.
Işığın niceliğinden çok niteliği önemlidir. Üstü kapalı mekan değişik yerlerinde farklı ışık etkileri sunar
Ama üstü açık mekan, ışık her yerde aynı derecede iyi olacak şekilde planlanabilir.
Işığın kontrolü ve düzeni yapıda kullanılan kaliteli malzemeleri ortaya çıkaran bir aydınlatma sağlar.
Derin iç mekanları aydınlatabilmek için olabildiğince büyük pencerelere duyulan gereksinim günışığının önemini belirtmiştir.
Yapılan deneyimler sonucu olarak sahnelerde kullanılan ışıklardan yola çıkılacak modern sahne ışıklandırılması ele alınarak ışık miktarından çok aydınlatma
açısının önemli olduğunu kanıtlamıştırlar.
Güneş ışığının eğik bir şekilde içeri girdiği zamanlar dışında ışık mekana eşit şekilde yayılır ve tek bir kaynaktan belirli bir doğrultuda düştüğü için gerçek gölgeler oluşturur.
Doğal ışığın serbestçe girdiği iç mekanlar gölgesizdir biçimlerin plastik ifadesi ve dokusal etkileri zayıftır.
Bir çok sanatçı tarafından gün ışığının farklı mekanlarda farklı kullanım şekilleri gün ışığının sanatçılar için ne kadar üstün bir ifade aracı olduğu gözlemlenmiştir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İSMAİL TUNALI TASARIM FELSEFESİ

Osmanlı Mimarisinin Yapısı ve Özellikleri

Avrupa'da Gotik Rönesans ve Barok Mimarilerinin Karşılaştırılması