Ahmet Özol, "RENK"

Renk somut bir etken gibi gücünü ve karakterini belirler.18.yy.dan itibaren renk ile ilgili bilgiler günümüze kadar gelmiştir. Renklerin karakterleri, gruplanmalarını ve daha birçok özelliği vardır.
1731'de Jacob Crhristopher Le Blon boya maddesi kırmızı, sarı ve mavinin temel renkler olduğunu bulmuştur.
Nesleri tanımlarken, ilk sıralanan değerlerinin başında biçimsel yapı ve renk özelliği gelmektedir.
Bir neşenesin rengi, ışık ışınlarıı ayıklayıp emerken ışın içindeki renklerden kendi özelliğine göre olanı emmeden yansıtmasıyla ortaya çıkan etkidir.
Işınlarla nesne arasındaki bu bağlantı nedeniyle, nesnelerin renk özellikleri anlaşılabilmektedir. Bir nesne görülebilen tüm ışınları emerse siyah, hiçbirini emmezse beyaz olduğunu görürüz.

Renk Çemberi ve Temel Kavramlar

Renk çemberi sanat basamaklarının başlangıç noktasıdır.
Sanat eğitimindeki sıralamada ; üç renk ilkesine göre genellikle ara renklerle birlikte 12 renk değeri gösterilmektedir. Renk ışıktan çıksa da, renk karıştırma ve kullanımdaki esaslar renk kaynağınının ışık ve boyalar olmasına göre farklılık gösterir.
Boya renkleriyle ışık renklerinin farklılığını Hermann Van Helmolti ortaya koymuştur. Boya renkleri yapı renk çemberinde görülmektedir. Işık renklerinde temel üç renk kırmızı mavi ve yeşildir.

Pigment

Bir yüzeye renk katmanında kullanılan sıvı, toz yada değişik şeylerle karışımlı boya maddelerinin renk sağlayan özelliğine pigment denir.

Saturation(Doyum)

Renk çemberinde komşu renklerle birçok karışım yapılarak renk çeşitleri çoğaltılmakta ve zenginleştirilmektedir.
Komşu olmayan ve çemberde her rengin karşısında yer alan renge karşıt renk denilmektedir.
Tamamlayıcı karışım yapılarak grileşme derecelerine doyum denir.

Hue

Renk çemberinde yer alan renklerden her birini diğerinden ayıran ve rengin karakterlerinin tanımlayan özelliğe hue denir.

Valeu(Değer)

Işık karışımları konusunda değer parlaklık olarak söylenir. Değer bir noktadaki açıklık koyuluk derecesidir.

Analog Renkler

Renk çemberinde yan yana bulunan renklere analog renkler denir.Bu renkler özelliklerinin yakın olmasından dolayı birbiriyle kolaylıkla bir uyum yakalayabilirler.

Sıcak-Soğuk Renkler

Renk çemberinde  mavi rengi merkez alan ve onun iki tarafındaki mor ve yeşili kapsayan renklere soğuk renkler denir. Genelleme yapılacaksa renk çemberinin yarısı sıcak, diğer yarısı soğuk renklerden oluşmaktadır diyebiliriz. Sıcak ve soğuk renklerin yakınlık uzaklık bakımından yarattıkları etkiler de farklıdır. İç mimarlar ve mimarlar bu etkilerden yararlanmayı iyi bilen alan uzamnlarıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İSMAİL TUNALI TASARIM FELSEFESİ

Osmanlı Mimarisinin Yapısı ve Özellikleri

Avrupa'da Gotik Rönesans ve Barok Mimarilerinin Karşılaştırılması